AJATUKSIA YOUTUBESTA JA BLOGEISTA
Varoitus. Tästä postauksesta tulee varsinainen ajatusten sekasotku, joten toivottavasti vältytään väärinymmärryksiltä ja jos näitä tulee niin keskustellaan kommenteissa lisää.
Mä olen blogannut vuodesta 2009 lähtien, jolloin blogien suosio lähti Suomessa varsinaiseen nousuun. Olen siis ollut mukana hääräämässä blogiskenessä lähes alusta saakka ja seurannut sen kasvamista ja kehittymistä vuosien varrella. 2014 puolestaan videobloggaaminen eli tubettaminen rantautui kunnolla Suomeen ja tuolloin aloin itsekin säännöllisesti kuvaamaan omaa pärstääni YouTubeen. Jo tuolloin 2014 kuulin paljon epäilyjä ystäviltäni, muilta tubettajilta, yhteistyökumppaneilta, blogiverkostoilta ja medialta, että tuleekohan tubetus olemaan nopeasti ohi menevä buumi. Jo alusta saakka olen ollut varma siitä, että tubebuumi ei ole menossa hetkessä ohitse, sillä olen aina kokenut blogi- ja tubemaailman hyvin samanlaisina, formaatti vain on eri.
Mun näkökulmasta blogien kehityksessä eletään kolme vuotta tubettamista edellä. 2009 perinteinen media alkoi nostamaan esiin suomalaisia bloggaajia, joita oli siihen aikaan vain kourallinen. Tämän seurauksena tuo uusi ilmiö nousi pinnalle muidenkin tietoisuuteen ja 2010 muutama muu aidosti bloggaamisesta kiinnostunut rohkeni kokeilla siipiään. Tällöin myös eri brändit kiinnostuivat näistä uusista kuluksen suunnannäyttäjistä, meistä bloggaajista, ja blogeissa alkoi näkymään satunnaisesti joitain kaupallisessa yhteistyössä toteutettuja postauksia. Tämä sama vaihe tapahtui myöhemmin suomitubessa vuosina 2014-2015.
2011 bloggaaminen ilmiönä vahvistui. Tuli yhä enemmän uusia bloggaajia, erilaisia blogitapahtumia, kirppiksiä joissa oli mahdollisuus tavata lukijoitaan, sekä syntyi myös portaaleja / verkostoja, joiden alle bloggaajat siirtyivät suorastaan kilpaa. 2012-2013 blogien kaupallisuus yhä vahvistui ja se alkoi näkymään myös ulospäin, että bloggaamalla voi paitsi saada ilmaisia vaatteita ja muita tuotteita niin myös elättää itsensä. Tämä houkutti myös ne perustamaan blogin, joilla ei ollut minkäänlaista kiinnostusta tekstin tai kuvien tuottamiseen vaan oltiin kiinnostuttu siitä, millaisen aseman ja mitä voisi itselleen bloggaamisella saada. Eli kaikki kääntyi päinvastoin, ei haluttu antaa vaan haluttiin saada. Liian usein perimmäisenä tarkoituksena ei ollut enää blogia perustaessa se, että voisi tarjota kiinnostavaa sisältöä lukijoille vaan kerätä mahdollismman suuret näyttökerrat ja tätä kautta myös niitä ilmaisia tuotteita ja kaupallisia yhteistöitä itselleen.
2014 mua alkoi ällöttämään millaiseksi blogiskene oli muodostunut, enkä mä kokenut, että haluaisin olla enää osa sitä. Tuolloin työskentelin Glitterissä ja olin juuri palannut koulun penkille jatkamaan loppuun vaatetusalan opintojani, joten mielessäni oli ajatus keskittyä näihin kahteen ja lopettaa bloggaaminen. Mulla on jopa hämärä muistikuva, kun kyyneleet silmissä yritin kirjoittaa blogiini hyvästejä, mihin en kuitenkaan lopulta pystynyt. Löysin tuolloin onneksi toisen paikan ja tavan tuottaa sisältöä eli videoiden kuvaamisen YouTubeen. Se oli pientä, yhteisöllistä ja aitoa, toisinsanoen kaikkea sitä, mitä bloggaaminen ei enää ollut.
Kolme vuotta myöhemmin, nyt 2017, painin samojen ajatuksien kanssa tubettamisen suhteen. Uusia tubettajia tulee kovaa tahtia lisää, enkä mä sano, että kaikki heistä tavoittelisivat suosioita, ilmaisia tuotteita ja rahaa. Ei todellakaan. Joukkoon mahtuu myös lahjakkaita ja intohimoisia sisällöntuottajia. Useimpien kohdalla suosion tavoittelu kuitenkin paistaa valitettavasti läpi tekemisestä. Viime vuonna me tehtiin Valtterin kanssa useampi reissu ulkomaille, mistä luonnollisesti ostettiin mukaan herkkuja ja kuvattiin näistä testi-videoita, koska se oli luontevaa. Tämän myötä te siellä ruudun takana aloitte ehdottamaan, mitä herkkuja meidän pitäisi testata seuraavaksi. Kyseisiä videoita oli myös meistä hauska kuvata, joten näin homma eskaloitui siihen, että tehtiin testi-videoita melko useasti. Nykyään suomitubessa ei tunnu muuta olevankaan, koska tottahan se on, että kyseiset videot kerää hurjia näyttökertoja. Se nimenomaan tubessa tällä hetkellä on päälimmäinen ongelma, että enää ei mennä sisältö vaan näyttökerrat edellä. Ollaan valmiina testailemaan vaikka tuttien makueroja, kunhan saadaan näyttökertoja.
Viime vuosien aikana, kun mä olen ollut enemmän kiinnostunut puuhailemaan YouTuben puolella, blogiskene on kehittynyt. Bloggaajat, jotka ovat alusta asti bloganneet intohimosta sisällön tuottamiseen ovat ansaitsemassaan asemassa. Puolestaan ne bloggaajat, jotka ovat alkaneet kirjoittamaan muista syistä kuin omasta intohimosta, ovat kyllästyneet koko hommaan ja lopettaneet bloggaamisen. Bloggaajat ja heidän seuraajansa ovat kasvaneet vuosien aikana, kuten mä ja te siellä ruudun takana ja ilmapiiri ei ole ainakaan niin draaman hakuista kuin aikoinaan. Olen nauttinut nyt paljon enemmän bloggaamisesta ja ylipäätään blogien lukemisesta. Tulenkin varmasti keskittymään blogiini nyt enemmän, vaikka kaupallisessa mielessä olisi järkevää keskittyä YouTubeen ja julkaista siellä kolme kertaa viikossa eri herkuista testi-videoita. Tai kuvata videoita pinnalla olevista aiheista ja kertoa omia ympäripyöreitä mielipiteitä (kun ei jakseta perehtyä aiheeseen) ja kirjoittaa tuo sen hetken puhutuin aihe videon otsikkoon. Kerätä näin näyttökertoja videoilleen ja lisää tilaajia kanavalle. Jotkut tubettajat aliarvioivat katsojansa ja olenkin kuullut, kun eräs tubettaja tokaisi kerran: ”Mulla on kiire. Ihan sama kuvaan vaan jonku lyhen MyDayn, kyllä ne pennut kattoo kuitenkin.” Mä kuitenkin tahdon tehdä sisältöä, mitä musta on kiinnostava tehdä ja jopa haastavaa tehdä.
Mä toivon, että mun käsitys siitä, että tubemaailma raahaa blogien perässä pitää paikkaansa myös jatkossa ja tubettaminenkin ammattimaistuisi. Tällä hetkellä suomitubessa ei nimittäin ole enää hirveästi mitään itseäni kiinnostavaa sisältöä tai sitten se on hukkunut kaiken muun sekaan. Koen että tuleva vuosi tulee olemaan merkittävä tubekulttuurin kannalta ja erityisesti sen millaisen aseman se ottaa mediana. Jokainen tubettaja voi omalla sisällöllään ja käyttäytymisellä vaikuttaa siihen mihin suuntaan tubeskene menee ja siksi olen myös itse erityisesti viime aikoina miettinyt omaa sisältöäni ja sen vaikutusta. Tottakai myös yhtä lailla te voitte vaikuttaa ja antaa näyttökertoja videoille ja tubettajille, jonka sisältö on laadukasta ja näin kannustaa tubettajia tähtämään laadukkaaseen sisältöön.
Tsekkaa mun aiemmat asut ja klikkaa tästä!
|PÄIVÄNASU|
|TAKKI| Acne
|T-PAITA| SWEET SKTBS
|VYÖ| Tiger Of Sweden
|FARKUT| Polar Skate Co
|KENGÄT| Nike
Kuvat: Valtteri Sandberg
*Postaus sisältää mainoslinkkejä*