Sain huomautuksen Mainonnan Eettiseltä Neuvostola viime vuonna. Muunmuassa tästä puhutaan tämän kertaisessa jaksossa Valtterin ja Henryn kanssa, kun käsitellään kaupallisia yhteistöitä ja niistä syntyvää ärsytystä. Pyydettiin Jodelissa teiltä aiheeseen liittyen kysymyksiä ja kommentteja ja nyt me vastataan niihin täysin ilman suodattimia, rehellisesti. Paljastetaan miksi yhteistöistä saaduista palkkioista vaietaan ja puhutaan piilomainontaa harjoittavista artisteista ja julkkiksista.
Olohuone -podcastin aiemmat jaksot löydät täältä. Podcastia voit kuunnella Acastin, iTunesin, sekä iPhonen oman Podcast -sovelluksen ja monien muiden palveluiden kautta. Muista myös seurata Facebook -sivujamme ja Instagram tiliä, joissa mieluusti jatketaan keskustelua! ♥
Ihanaa, että joku puhuu avoimesti näistä asioista, kun videoita katsoessa herää välillä kysymyksiä, mutta harvoin niistä missään puhutaan. Parasta ajanvietettä nämä etenkin läksyjä ”tehdessä”!:))
Voi kiitos Aino! Toivottavasti kuitenkin pystyt keskittymään myös läksyjen tekoon 🙂
Esim. nyt aikalailla joka toinen somevaikuttaja on mukana tässä Fazerin kampanjassa jossa kuvassa poseerataan Fazerin sinisen kanssa, niin kyllä se ärsyttää että sitä mainosta tungetaan sun silmille joka tuutista. Avasitte tosin tätä asiaa hyvin, en aiemmin tiennyt että jos somettaja tekee jonkun yhteistyön x niin hän ei tiedä kuinka moni muu ja ketkä on tarttuneet samaan yhteistyöhön. Tässä korostuu mielestäni sen yrityksen pelisilmä, sillä ainakin omasta mielestäni tuote/palvelu ei todellakaan herätä positiivista vaikutelmaa jos sitä mainostaa yksi sun toinen. Tulee sellainen olo että kylläpäs nyt yritetään aggressiivisesti tuputtaa, ja siltä tuotteelta/palvelulta häviää omaperäisyys ja kiinnostavuus heti jos mainonta on niin laajaa. Plus kun mainostajaksi valjastetaan somettajia niin sitten se ärsytys kohdistuu heihin, kun itselläkin on ollut se kuvitelma että somevaikuttaja tasan tarkkaan tietää kuinka iso kampanja on kyseessä ja tietoisesti mainostaa asiaa jota mainostaa 200 muutakin samaan aikaan. Mutta hyvä nyt ymmärtää että se on yksinomaan se firma joka lähtee isolla volyymilla lähestymään vaikuttajia, ja tarkoituksellisesti tekee mainonnasta massiivisen useiden yhteistöiden kautta, joka mielestäni kostautuu…on se aika läpinäkyvää jos se suklaalevy on Jannen, Valtterin ja Henryn hyppysissä kuvassa/videossa saman viikon aikana, että Fazer haluaa nyt myydä tätä tuotettaan isosti ja tahkoa rahaa. 😀
Mun mielestä Fazerin kampanja, jossa tosiaan itsekkin olen mukana on tosi onnistunut. Aihe on tärkeä ja toteutus freesi. Toki en välttämätät liputa yhteistyökuvien perään, missä poseerataan tuote kourassa, mitä julkkisten yhteistyökuvat usein ovat.
Rakastan näitä teidän podcasteja, nää on ihanan pitkiä <3
Kiitos! <3
Hyvä keskustelu! Antoi uusia näkökulmia, joita en aiemmin ollut tullut edes ajatelleeksi. Ylipäätään täytyy sanoa, että näitä podcasteja on ollut mukava kuunnella, koska keskustelette avoimesti ja rehellisesti ja nostatte esiin teille tärkeitä asioita, joista ei välttämättä aiemmin ole paljon keskustelu.
Todella kiva kuulla, thanks! 🙂
oli tosi mielenkiintosta kuunnella teidän kolmen kokemuksia/mietteitä asiasta! tossa tuli vastattua varmaan aika moneen kysymykseen, joita monet miettii.
pidätin varmaan henkeä tossa lopussa ku säikähin, että oikeesti paljastat ton yhteistyöidean!!! onneks pidit salassa, huh,, sitä ei koskaa tiiä, miten joku aattelee hyötyvänsä siitä
Haha joo ideoita ei tällä alalla kannata sanoa ääneen tai joku vie ne. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun omalle kohdalle sattuisi se… :/